افزایش قندخون پس از صرف غذا و تأثیرات منفی آن بر افراد مبتلا به دیابت

1 نوامبر 2016- بر اساس یک تحقیق جدید افزایش قندخون پس از صرف غذا دارای اثرات منفی بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 است.

در اولین مطالعه‌ی بررسی سلامت مرتبط با کیفیت زندگی (HRQL) محققان به بررسی افزایش مقدار قند خون پس از غذاcontrol (PPG)  یا postprandial glucose در افراد مبتلا به دیابت پرداختند.

تحقیقات نشان داد هنگامیکه PPG بیش از حد افزایش می‌یابد، می‌تواند خطر بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و آسیب‌های بینایی را افزایش دهد، بنابراین دستیابی به کنترل خوب PPG برای رسیدن به کنترل بهینه‌ی قندخون ضروری است.

پرفسور Johan Jendle از دانشگاه Örebro درسوئد و دبیر علمی جامعه‌ی دیابت سوئد گفت: کنترل متابولیک خوب، تنها از طریق دستیابی به مقدار هموگلوبین A1c هدف میسر نمی‌شود، تاثیر نوسانات قندخون و هایپرگلایسمی پس از غذا نیز بر کنترل متابولیک باید در نظر گرفته شود. کنترل قندخون پس از غذا برای حفظ کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 ضروری است.

 این یافته‌ها در نوزدهمین کنگره‌ی سالانه‌ی اروپایی جامعه‌ی بین المللی اقتصاد دارو ونتایج تحقیقات (ISPOR) که دراتریش برگزار می‌شود، ارائه خواهد شد.

 این تحقیق به دو بخش تقسیم شده است: بخش اول به بررسی مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، اختصاص یافت و با افراد مبتلا به دیابت، پزشکان و پرستاران در مورد تأثیر شدت و فراوانی علایم افزایش قند خون پس ازغذا بر زندگی آنها یا بیمارانشان مصاحبه گردید. بر اساس نتایج این مصاحبه، سه توصیف از وضعیت سلامت افراد در نظر گرفته شد: علایم خفیف، متوسط و شدید.

 درمرحله‌ی دوم این تحقیق 300 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2، شرکت داشتند که نیمی از آنها انگلیسی و بقیه از کشور سوئد بودند. از این افراد خواسته شد در یک مصاحبه‌ی چهره به چهره شرکت کنند  و به این سوال پاسخ دهند که آیا آنها زندگی در وضعیت سلامت را برای مدت ده سال یا زندگی در سلامت کامل را برای مدت زمان کوتاهتر ترجیح می‌دهند؟

یادداشت سردبیر: رژیم‌های غذایی کم کربوهیدارت به ویژه در پیشگیری از افزایش قندخون پس از غذا موثرند، برای راهنمایی بیشتر و پیروی از یک رژیم کم کربوهیدرات، از برنامه‌ی رژیم کم کربوهیدرات در لینک زیر دیدن فرمایید.

https://www.diabetes.co.uk/lowcarb

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/increased-blood-sugar-levels-after-eating-negatively-affects-people-with-diabetes-93472884.html